Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أسد والمجهوله الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فلوريدا ماجد


 رواية أسد والمجهوله الفصل التاسع والعشرون 

في الشركه 

علي بضحك.  اي اللي جابك ياعريس شكلك كسفتنا 

ادم . وانت مالك يابني 

علي بغمزه . انا لو مكانك مجيش هنا لمده شهر 

ادم . ليه ياخويا هتعمل ماجستير ولا اي 

علي بضحك . ماجيستر بس ده انا هاخد جايزه نوبل كمان

ساره بحمحمه . السلام عليكم 

علي . اذيك ياساره الواد ده مزعلك 

ساره بضحك . اه مزعلني جامد 

ادم . طيب لينا بيت يلمنا 

علي . ملكش دعوه بيها يالاه 

ادم وهو ممسك يد ساره ويتجه الي المكتب . اومال ليا دعوه بيك انت 

ادم دخل هو وساره المكتب وقفله وراه 

ادم حا،صر ساره بين الحائط وجس،ده . امممم انا مزعلك بردو 








ساره بخضه . انا بهزر والله 

ادم وهو يق،بل رقبتها بنه،م . بس انا زعلان

ساره بتو،هان . ابعد ياادم 

ادم وهو مبتسم لها بسبب تأثيره عليها . طيب صالحيني

ساره . ابعد لحد يشوفنا 

ادم وهو مازال ي،قبلها.  مش مهم 

قاطعم دخول طارق 

طارق بضحك.  بتعمل اي الله يخرب،يتك 

ابتعدت ساره عنه سريعا وخرجت الي مكتبها 

تنهد ادم بسبب كثره مشاعره . عاوز اي يازفت

طارق بضحك . انا عارف انك زعلان عشان قطعت عليكو بس تعالي معايا اسد عاوزنا واكمل بغمزه بعدين كمل اللي كنت بتعمله

ادم وهو يخرج من المكتب وخلفه طارق . مقلكش عاوزنا في اي 

طارق . منت عارف ان اسد مبيقولش 

______

سحر . بصي انتي المفروض متتعبيش نفسك خالص البيت كبير وانتي حامل وبتنضفي كل ده لوحدك كده مينفعش انا لما كنت ببقا حامل كان فهد بيجيب واحده تساعدني 

قلب بإعتراض.  انتي ياماما عاوزني ادخل واحده غريبه بيتي  







رنا بيأس . يابنتي افهمي انتي كده اللي هتتعبي 

زينب . بصي احنا نبعتلك البنت اللي ماما كانت بتجيبها عندنا هي محترمه وامينه خالص 

قلب . يعني تجيبو بنت غريبه وتقعد تتماي،ص كده وتعمل كده و ياسي اسد ومش عارف اي والكلام ده 

حبيبه بضحك . يابنتي ابيه عمرو مهيبص بره والله 

زينب . لا بردو علي رأي المثل حرص ولا تخون وبعدين انتي اي اللي يضمنلك انها تطلع محترمه مش ممكن مثلا تقولو يا سي اسد زي مبتقولي 

قلب . ايوه كده صح 

زينب . لا وممكن بقا تو،طي كده تسيق الارض بقا وتشمرلك العبايه كده وتقول اي ده انت واقف من امتي ياسي اسد 

سحر بضحك.  الله يخرب،يتك بتقولي اي البت هتموتو كده 

قلب وهي بتفكر . عندك حق يازينب انتي صح 

انفجرت زينب من الضحك . بهزر معاكي يا هبل،ه ابيه اسد بيحبك 

سحر . بس يابت انتي وهي وانتي ياقلب انا بكره هجيب

الشغاله معايا خلص الكلام 

_____

علي . اي ياكبير مجمعنا ليه 

اسد . انا حجزت ياادم تذاكر الطياره 

ادم بإستفهام.  طياره اي 

اسد . هتروح إيطاليا تاني 

ادم . ليه 

اسد . هو اي اللي ليه مين اللي ماسك الشركه هناك انت مش انا 

ادم بضيق . انت عارف اني مبحبش اروح هناك 

اسد . وبعدين مين يعني اللي هيروح 

علي . طيب اروح انا اشوف الوضع لو احتجت حد هقولكو

اسد . انا قولت ادم يبقي ادم 

ادم بعصبيه . اشمعنا انا 

اسد ببرود . مقولتش كده ليه من الاول لما مسكتها كنت هخلي علي مكانك 

ادم وهو يتجه الي الباب. ده اللي حصل وإيطاليا مش هروحها

طارق . استني ياابني نفهم طيب 

ادم بغضب . لا أفهم ولا زفت اللي عندي قولتو 

اسد . اولا انت اللي عارف كل حاجه هناك وعارف صحاب الشركات كلهم سواء بنتعامل معاهم او لا ابقي غبي لو بعت اي حد غيرك 

ادم بضيق . هروح امتي 

اسد . بعد بكره 

ادم وهو يخرج من المكتب.  تمام 

طارق . اشمعنا ادم مع إن علي يعرف يتصرف 

اسد بتنهيده . ده شغل ادم ولا انا ولا انت ولا حتي علي هندخل فيه 

____

ساره لحظت خروج ادم وهو غضبان بشده 

دخل ادم المكتب وقفل الباب بغضب استغربت ساره بشده وذهبت خلفه كان ادم يجلس علي الكرسي ويضع رأسه علي المكتب 

قفلت ساره الباب ببطء واتجهت نحو ادم ووضعت يداها علي كتفه بخفه 

ساره بحنيه . ادم 
لم يجيب عليها 
ساره . ادم مالك 
ادم......
ساره . طيب ممكن تفهمني اي اللي حصل ولو في حاجه نحلها مع بعض 

ادم .......

إقترب،ت منه ساره اكتر ورفعت رأسه ببطء وبدأت تعمل مساج لرأسه

استرخي ادم بشده اثر حركت يدها 

ساره بحب . بقيت احسن 

ادم . اه 

رفعت ساره يداها الي شعره وظلت تلعب فيه 

تشجنت أعصاب ادم اثر حركت يداها ولم يعد قادرا علي تمالك نفسه بحركه سريعه وضع يده علي خ،صرها بقو،ه ووق،عت ساره في احض،انه تقابلت عيونهم سويا وظل ادم ينظر الي شف،تيها لحظت ساره نظراته المصوبه نحو شف،تها فعضت علي شف،تيها بخجل ولكن لم تنتبه ساره بأن بتلك الحركه أثا،رت ادم بشده 

اخذ ادم شفتي،ها بقبل،ه حنونه لم يبتعد عنها الا بعد ان شعر  بإنق،طاع نفس ساره 

إبتسمت له ساره بخجل ولكن ادم لم يكتفي بتلك الق،بله فقط قب،لها مره اخري لكن لوقت أطول 

إبتعدت ساره عنه عند سماع صوت اسد ولكن امسك ادم خص،رها بشده فلم تقم من احض،انه 

اسد بضحك . وانا اللي كنت فاكرك زعلان وجاي أهديك شويه اتاريك مقضيها هنا 

اختبئت ساره في أح،ضان ادم وابتسم ادم لأنها احتمت في احضا نه 

ادم . عاوز اي يالاه 

اسد.  انت بتداري علي اللي بتعملو في المكتب لا يااخويا الشركه دي طا،هره 

ادم.  احلف مبلااش انت ده انت كنت مق،ضيها 

اسد . حصل بس مش في الشركه 

ادم بإستهزاء.  والله 

اسد . الشركه ليها احترامها بردو كمل يااخويا بو،س ولا اكني شوفت حاجه وخرج من المكتب 

ادم بحب رفع رأس ساره له 

ساره بخجل . يقول علينا اي دلوقتي 

ادم بضحك . اللي بتتكلمي عليه ده اتمسك في الشارع وهو بيب وس مراته 

ساره بشهقه . قلب انت بتهزر 

ادم بضحك . اه قلب اومال هو متجوز مين تاني بقولك متفكك منه وتيجي نكمل اللي كنا بنعملو 

________   

اسد . يالاه ياقلبي اتأخرنا كده 

قلب وهي ترتدي حجابها.  خلااص اهو خلصت 

اسد . طيب يالاه بينا بس إي الحلاوه دي 

قلب بضحك . لا احنا كده مش هنروح
اسد . طيب يالاه بينا بس إي الحلاوه دي 

قلب بضحك . لا احنا كده مش هنروح

اسد بغمزه  . طيب متيجي 

قلب وهي بتزق اسد بإتجاه الباب . يالاه يااسد ربنا يهديك زينب اصلا هتقت،لني لو مروحتش بدري 

بعد مده وصل كل من اسد وقلب الي فيله فهد 

اسد وهو يخرج من العربيه . اي اللي موقفك هنا يالاه 

علي بزهق . مستنيك يابني يخر،بيت اهل،ك ساعتين عقبال متيجي 

اسد وهو ممسك يد قلب ويتجه الي الباب  . ولسه ده انا هطلع عين اهلك اتقل انت بس 

فتح لهم فهد 

فهد ل علي . دي مواعيد بزمتك 

علي بتوسل . قسما بالله انا مرمي بره بقالي ساعتين البتاع ده هو اللي اخرني

اسد وهو يجلس علي الكنبه بكل غرور . اغلط اغلط تاني كل ده هيجي علي دماغك في الاخر 

علي بضحك . بهزر معاك ياصحبي انت هتاخد علي كلاامي بردو 

جلس فهد 

عدل علي من جلسته وقال بإحترام   . انا طالب إيد زينب ياعمي للمره العاشره صدقني انا هعمل اي حاجه وكل حاجه تسعدها بس هي توافق 

سحر . طيب انا هنادي علي العروسه اشوف رأيها 

فوق عند البنات 
قلب بإنبهار . قمر قمر خالص 

زينب بضحك . بجد الفستان حلو 

قلب . انتي اللي محليه الفستان اصلا

قاطعتهم دخول سحر 

سحر . يالاه يا زينب 

زينب بتوتر . حاضر جايه وراكي 

سحر . العروسه جت ياجماعه 

دخلت زينب خلف سحر بالعصير و لم ترفع عينيها 

إبتسم علي عند رؤيتها 

طارق . لم عينك 

انزل علي عينيه 

فهد . علي اتقدملك و عاوزين نعرف انتي موافقه ولا لا 

قاطعه علي . معلش ياعمي ممكن اقعد معاها لوحدنا الاول هسألها كام حاجه كده 

فهد وهو بيقوم . حقك يالاه يااسد انت وطارق تعالو ورايا 

غادر كل من اسد وطارق وسحر وفهد 

إقترب علي من زينب قليلا 

علي بإبتسامه . السجاد حلو صح 

رفعت زينب عينيها بإستغراب.  نعم

علي بضحك . انا افتكرتك نمتي والله 

ضحكت زينب علي كلماته 

علي . ممكن اعرف رأيك  فيا من قبل متقولي قدامهم 

زينب ........

علي . انا عارف انك مكسوفه بس ده جواز يعني هنكمل حياتنا سوا طول العمر ف لازم تشيلي اي خجل 

زينب بتوتر.  اه انا موافقه 

إبتسم علي بشده وقال بصدمه . بجد 

هزت زينب رأسها بضحك 

علي . طيب في اي حاجه عني حابه تعرفيها 

زينب   بصراحه اه 

علي إبتسم لتشجيعها . قولي يالاه 

زينب . اشمعني انا 

علي بحب  . ينفع لما نتجوز اجوبك علي السؤال ده   

هزت زينب رأسها بالموافقه 

نده علي علي فهد 

فهد جلس هو وطارق واسد مره اخري 

فهد . ها يابنتي موافقه 

زينب بخجل . اه 

فهد. يبقا علي خيره الله نقرأ الفاتحه 

اسد بغرور . بس انا مش موافق .......
يتبع.....      
               الفصل  الثلاثون  من هنا           

تعليقات